Ook schrijven?

Indien je zelf ook graag een post zou willen schrijven op deze site, geef dan in een reactie hieronder je naam en je email waarbij je het apestaartje vervangt voor [at]. Je reactie zal ik niet toestaan op de site waardoor ik je reactie alleen kan lezen.

Delen:
FacebookTwitterGoogle+Delen

2 reacties op Ook schrijven?

  1. Beste,

    Ik kwam toevallig deze website tegen met het artikel over de CO2 uitstoot van Tesla’s (en dus elektrische auto’s in het algemeen). Tot mijn verbazing zie ik dat gerekend wordt met zo’n 545 gram CO2 per kWh. Dit lijkt mij niet juist, aangezien de CO2 die veroorzaakt wordt door het produceren van een gemiddelde Nederlandse kWh 355 gram bedraagt (http://co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/#elektriciteit).

    Ik heb ooit een blog geschreven over de CO2 uitstoot van elektrische auto’s met (uiteraard) den nodige bronvermelding. Deze blog is te vinden op: willemsenolivier.wordpress.com

    Overigens is het discutabel of rekenen met 355 gram per kWh wel eerlijk is, aangezien de mogelijkheid bestaat om met groene stroom te laden. Met groene stroom (afhankelijk van de bron) daalt de CO2 per kWh tot maar 4 gram.

    Mijn advies is om de berekening aan te passen naar 355 gram per kWh en een melding te maken met uitleg over de keuze voor 355 gram en de toelichting dat met groene stroom de CO2 uitstoot tot maar 4 gram per kWh kan worden verminderd. Uiteraard is het beste om het stroometiket te raadplegen en met de daarop genoemde waarde te rekenen, dit levert het meest accurate resultaat op.

    Veel succes nog met de website. Ik zal hem vanaf nu volgen, het lijkt mij zeer interessant.

    Groet,

    Olivier Willemsen

  2. Beste Olivier,

    Bedankt voor je reactie. Ik zal spoedig je punten bekijken en zo nodig de berekeningen wijzigen. Ben ook erg benieuwd naar je blog, die ga ik lezen!

    Het is alweer een tijd geleden dat ik de calculator voor de Tesla heb gemaakt maar een deel van mijn onderzoek(je) was gebaseerd op cijfers van het CBS, het algemene rendement op elektriciteit uit de krachtcentrale (ik dacht zo’n 33%) en op het rendement van energietransport. Mede gedekt door een site met deze url: energiefeiten.nl

    Het blog “de trein vs. de auto” gaat hier overigens iets verder op in.

    Nogmaals dank voor je reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *